Veelgestelde vragen

Om je zo snel mogelijk van dienst te zijn, hebben wij een lijst gemaakt met Veelgestelde vragen. Heb je een vraag die niet in deze lijst staat of heb je een suggestie of opmerking? Neem dan contact met ons op via onderstaand contactformulier. Op sommige etiketten staat helaas nog vermeld dat het servicenummer 10c p/m kost. Wij zijn momenteel druk bezig om deze communicatie te wijzigen op deze etiketten.

Duurzaamheid

Is natuurlijk mineraalwater ecologisch?

Natuurlijk mineraalwater is een van de meest milieuvriendelijke voedingsmiddelen, met een zeer kleine CO2-voetafdruk. We onttrekken nooit meer water aan de bron dan er jaarlijks van nature beschikbaar is. Natuurlijk mineraalwater kan je dus drinken met een gerust geweten! Bij SPA® putten we water zonder de natuurlijke voorraden uit te putten. We zijn dan ook trots dat we het AWS Platinum-certificaat hebben ontvangen voor ons duurzaam waterbeheer.


https://www.spa.be/nl/duurzaamheid/de-bescherming-van-onze-bronnen

Waarom zijn de waterflessen van SPA® nog steeds van plastic?

Om de zuiverheid en de kwaliteit van natuurlijk mineraalwater te garanderen, moet het aan de bron verpakt worden. Bij SPA® gebruiken we zowel glazen als plastic flessen om ons water te bottelen. We werken ook aan de ontwikkeling van duurzamere verpakkingen.

Het is echter heel belangrijk om je flessen na gebruik goed te recycleren.

Glas of plastic: wat is beter voor het milieu?

In sommige gevallen is plastic duurzamer, in andere gevallen glas. 


Glazen flessen kunnen onbeperkt gerecycleerd worden, zonder dat de kwaliteit van het materiaal verandert. Helaas verliezen ze wel punten door hun gewicht en hun kwetsbaarheid: door hun gewicht stijgt het energieverbruik tijdens het transport en door hun kwetsbaarheid is er een extra verpakkingslaag nodig. 


PET- of rPET-flessen zijn licht en stoten minder CO2 uit dan glas tijdens de productie en het transport. Bovendien kunnen ze niet breken en vereisen ze weinig verpakking. 

Welke initiatieven neemt SPA® op het vlak van duurzaamheid?

Voor SPA® is respect voor het milieu een prioriteit. Spadel, de groep die eigenaar is van het merk SPA®, wil een duurzaam bedrijf zijn in een duurzame wereld. Al sinds de 18e eeuw beschermen we een uitzonderlijk natuurgebied van 13.000 hectare groot dat zuiver, natuurlijk mineraalwater voor de toekomstige generaties garandeert. We zijn er trots op dat we in onze sector het goede voorbeeld geven op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. We stellen onszelf dan ook ambitieuze doelen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo verdelen we ons water alleen binnen een straal van maximaal 500 km van onze bron.

Meer weten over ons engagement op het vlak van duurzaamheid? Klik hier.

Koolstofneutraal zijn, wat betekent dat?

Koolstofneutraliteit betekent dat SPA® niet bijdraagt tot de opwarming van de aarde. Met gecertificeerde klimaatprojecten compenseren we onze negatieve impact op het klimaat, die bovendien jaar na jaar afneemt.

Het is een belangrijke stap, maar niet ons uiteindelijke doel. Dat is namelijk om onze uitstoot tot nul te reduceren. Momenteel is dat nog niet mogelijk. Daarom zullen we de komende jaren blijven werken aan een lagere uitstoot. Interesse? Hier lees je er meer over.

Wat betekent 'B Corp'?

Het B Corp-label is een internationale certificering voor bedrijven die bijdragen tot een betere wereld. Het wordt enkel gegeven aan bedrijven die de hoogste normen halen op sociaal en ecologisch vlak en op het vlak van transparantie en verantwoordelijkheid. Zo worden ondernemingen erkend die erin slagen hun winstoogmerk te verzoenen met de collectieve belangen van de samenleving.

Meer weten over B Corp? Onze experts geven een woordje uitleg.

Wat betekent het 'AWS Platinum-label'? voir site BRU

AWS staat voor 'Alliance for Water Stewardship' en is een onafhankelijke organisatie die bedrijven beloont voor een duurzaam water- en bronbeheer. Het Platinum-label is de hoogste onderscheiding. Als lokaal bedrijf zijn we mee verantwoordelijk om de planeet te beschermen en doen we ons best om er elke dag zorg voor te dragen. We zijn dan ook heel trots met deze erkenning van ons duuzame waterbeheer. Bij SPA® denken we op de lange termijn: we blijven lokaal, verkleinen onze ecologische voetafdruk en beheren onze natuurlijke hulpbronnen op een intelligente, duurzame manier. Hoe doen we dat?

Hier lees je meer over onze engagementen inzake duurzaamheid.

Het water van SPA®

Waar komt het mineraalwater van SPA® vandaan?

Ons natuurlijk mineraalwater legt een jarenlange reis af onder de grond, waar het in contact komt met gedemineraliseerde rotsen. Daarna wordt het bovengehaald in ons waterwinningsgebied in Spa, een van de grootste beschermde natuurgebieden van Europa. We dragen veel zorg voor het gebied, want de zuiverheid van ons water is onlosmakelijk verbonden met de zuiverheid van de Venen. 


Meer weten? Bezoek onze website en kom alles te weten over het water van SPA®. 

Hoeveel water moet ik dagelijks drinken?

Er wordt aanbevolen om dagelijks 1,5 tot 2 liter water te drinken. Niet altijd gemakkelijk, maar dankzij onze handige tips drink je meer water zonder dat je het beseft!

Het is essentieel om elke dag zoveel water te drinken om uitdroging te voorkomen. Hoe weet je of je gedehydrateerd bent? We leggen het je hier van A tot Z uit.

Waar wordt het water van SPA® gebotteld?

SPA®-water wordt gebotteld door SPA® Monopole. Op die site bottelen we niet enkel ons water en onze limonades, maar produceren we ook de PET-flessen die we zelf gebruiken. Meer weten over het productieproces? Klik hier.

Wat betekent het woord 'spa'?

De oorsprong van het woord 'spa' heeft verschillende verklaringen, maar ze verwijzen allemaal naar de gezondheidsvoordelen van het water uit de stad Spa. Interesse? Hier vind je meer uitleg. 

Bevatten de flessen van SPA® bisfenol A (BPA) of ftalaten?

Nee, onze flessen bevatten geen ftalaten of bisfenol A (BPA). Voor de verpakking van sommige voedingsmiddelen wordt BPA gebruikt, maar niet voor de PET-flessen van ons mineraalwater.

Al onze PET-verpakkingen voldoen 100% aan alle voorschriften inzake voedselveiligheid en zijn dus volkomen veilig.

Klopt het dat water van SPA® ijzer bevat en ook naar ijzer smaakt?

Er is een verschil tussen het SPA®-water dat je in flessen in de winkel koopt en het water dat je aan de fonteinen in de stad Spa kan drinken: 

- Gebotteld SPA®-water is natuurlijk mineraalwater dat arm is aan minerale zouten. Het bevat geen ijzer, afgezien van enkele microscopisch kleine deeltjes (< 0,005 milligram/liter). Wil je meer weten over de samenstelling van SPA®-water?

Lees ons artikel over hoe je het etiket op een fles SPA® correct leest en interpreteert.

- Het water dat je kan drinken aan de fonteinen in de stad Spa is natuurlijk mineraalwater dat van nature ijzer en koolzuurgas bevat. Het heeft een hoog ijzergehalte dat meteen door het lichaam wordt gemetaboliseerd voor het ijzer door de zuurstof in de lucht kan worden geoxideerd. Het water en de Thermen vahttps://www.spa.nl/inspiratie-tips/etiket-waterflesn Spa hebben hun goede reputatie al meer dan vier eeuwen lang te danken aan die geneeskrachtige werking. Dit water wordt echter niet gebotteld of verkocht.


Is het water van SPA® geschikt voor zwangere vrouwen en baby's?

Ja, het water van SPA® is uitermate geschikt voor zwangere vrouwen en baby's. SPA® Reine garandeert water van een constante zuiverheid en kwaliteit. De benaming 'natuurlijk mineraalwater' verzekert een precieze en unieke geografische oorsprong. De uitzonderlijke zuiverheid van SPA® Reine is constant en wordt ook streng gecontroleerd.

Door de unieke minerale samenstelling van SPA® Reine - dat arm is aan minerale zouten en natrium - heeft ons water bovendien ook verschillende gezondheidsvoordelen. SPA® Reine mag je dus de hele dag door drinken, zoveel je wilt.

Ontvang je graag meer info over hoe jij én je baby goed gehydrateerd blijven? Schrijf je in voor ons programma SPA® Mama Baby & Kids.

Waarom drink ik beter water van SPA® dan kraantjeswater?

Het verschil tussen kraantjeswater en water van SPA® is dat kraantjeswater chemisch behandeld moet worden voor het drinkbaar is. Het mineraalwater van SPA® is natuurlijk gezuiverd en hoeft dus niet behandeld te worden. Om de zuiverheid van het water te garanderen, moet het bovendien rechtstreeks bij de bron gebotteld worden. De fles is dus nodig om een puur, onbewerkt product te kunnen aanbieden.

Meer weten over het verschil tussen kraantjeswater en fleswater? Lees onze blog. 

Hoe garandeert SPA® de zuiverheid van het water?

Ons natuurlijk mineraalwater halen we uit ons eigen waterwinningsgebied in Spa: een uniek natuurgebied dat we sinds 1953 met heel veel zorg beschermen. Vandaag is het een van de grootste beschermde natuurgebieden van Europa. Een intact natuurgebied beschermen, vergt een enorme collectieve inspanning. Gelukkig kunnen we rekenen op verschillende partners én krijgen we hulp van zo'n 400.000 'controleurs': onze bijen. Want de beste garantie voor de kwaliteit van ons water is de biodiversiteit. 

Meer weten? Lees ons artikel over biodiversiteit.

Moet ik de doppen weer op de glazen SPA®-flessen draaien?

Ja, dat is beter. Waarom? Daar zijn twee redenen voor:

- Als je de fles afsluit met een dop, kan er geen regenwater in terechtkomen. Onze klanten en verdelers bewaren hun lege flessen namelijk vaak buiten. In de winter kan dat water bevriezen, waardoor het moeilijk te verwijderen is wanneer de flessen worden gewassen.  

- Bovendien beschermt de dop de flessenmond bij klappen of schokken tijdens het verwerkingsproces van de flessen.

Wanneer de lege flessen terugkeren bij SPA® Monopole, worden de doppen machinaal verwijderd en gerecycleerd door een recyclagebedrijf.


Gearomatiseerd water van SPA® Touch

Waaruit bestaat het gearomatiseerde water van SPA® Touch?

SPA® Touch bestaat uit natuurlijk mineraalwater van SPA® Reine met een heerlijk verfrissende toets, met of zonder bubbels. Een unieke smaak zonder calorieën, suikers of kunstmatige toevoegingen, enkel een verfrissende toets van 100% natuurlijke aroma's. De flessen zijn gemaakt van 100% gerecycleerd en recycleerbaar plastic. 

Ik heb allergieën (gluten, oliehoudende zaden, koemelk, eieren). Kan ik producten van SPA® drinken?

De producten van SPA® bevatten geen gluten, oliehoudende zaden, koemelk, eieren of andere allergenen.

Waarom is mijn favoriete smaak uit het gamma SPA® Touch niet meer verkrijgbaar?

In oktober 2021 werd het gamma SPA® Touch opnieuw gelanceerd, met een nieuwe packaging (100% rPET) en een hele reeks nieuwe smaken. Hier vind je het nieuwe gamma.

Limonades van SPA® Fruit

Welke ingrediënten bevatten de limonades van SPA® Fruit?

SPA® Fruit bevat puur mineraalwater van SPA® met een fruitsmaak van 100% natuurlijke oorsprong, met of zonder bubbels. De fruitlimonades  zijn laag in calorieën en bevatten geen kunstmatige bewaarmiddelen of kleurstoffen. Bovendien gebruiken we geen kunstmatige zoetstoffen, maar suikerbiet en het extract van steviakruid. 

Waarom zijn sommige smaken uit het gamma SPA® Fruit niet meer verkrijgbaar?

In maart 2022 werd het gamma SPA® Fruit opnieuw gelanceerd, met een nieuwe packaging en een hele reeks nieuwe smaken. Hier vind je het nieuwe gamma.

Ik heb allergieën (gluten, oliehoudende zaden, koemelk, eieren). Kan ik producten van SPA® drinken?

De producten van SPA® bevatten geen gluten, oliehoudende zaden, koemelk, eieren of andere allergenen.

SPA® Mama Baby & Kids

Hoe werkt het programma SPA® Mama Baby & Kids?

Sparen voor knuffelzachte artikelen, interactieve verhalen delen, je eigen SPA®-etiketjes laten drukken, leuke prijzen winnen... SPA® zit boordevol ideeën om jou én je kind te verwennen! Bovendien ontvang je regelmatig een newsletter vol handige tips en kortingen.

Registreer je voor het programma SPA® Mama Baby & Kids en krijg toegang tot een onuitputtelijke bron van inspiratie en voordelen. 

Is het mogelijk om meerdere spaarartikelen samen te versturen om de verzendkosten te beperken?

Een bestelling wordt als 'meervoudig' beschouwd als de spaarkaarten in dezelfde enveloppe zitten. Vergeet niet de verschillende bestelde artikelen te vermelden in de mededeling bij de overschrijving.

Als je 2 artikelen bestelt, krijg je € 2 korting op de verzendkosten (- € 1 per artikel). Dus betaal je in totaal € 8.

Als je minstens 3 artikelen bestelt, betaal je € 3 verzendkosten per besteld artikel. Dus in totaal € 9 voor 3 artikelen, € 12 voor 4 artikelen, enz.

Als je 10 artikelen of meer bestelt, betaal je € 2 verzendkosten per artikel (- € 3 per artikel).


3.Wat als mijn artikel van SPA® Mama Baby & Kids niet meer op voorraad is op de website?

Door het grote succes van de actie zijn we helaas door onze voorraad heen. 

Het spijt ons zeer.

Er zijn verschillende opties:

- Optie 1: Je wilt geen andere spaarartikelen. Geef ons je rekeningnummer en dan betalen we je de betaalde verzendkosten terug.

- Optie 2: Je kiest een ander artikel uit ons spaarprogramma en brengt ons op de hoogte van het nieuwe artikel dat je graag zou hebben.


Hoe bereken ik de verzendkosten voor artikelen uit het programma SPA® Mama Baby & Kids?

- 1 spaarartikel = € 5

- 2 spaarartikelen = € 4 per artikel

- 3 of meer spaarartikelen = € 3 per artikel

- 10 of meer spaarartikelen = € 2 per artikel


Naar welk adres stuur ik mijn spaarkaarten?

Stuur je spaarkaarten naar: Spaaractie Spa, GINKGO, St-Elooistraat 39, 9080 Lochristi 

SPA® Club

Wat is SPA CLUB?

Met SPA Club krijg je regelmatig kortingen en blijf je op de hoogte van onze wedstrijden en verfrissende evenementen. Abonneer je nu op onze newsletter. 

Hoe krijg ik een kortingsbon?

Registreer je voor de SPA® Club, dan ontvang je regelmatig aanbiedingen en kortingsbonnen. Schrijf je hier in.

Ook bij verdelers staan onze producten vaak in promotie, zowel online als in de winkels. Lees regelmatig de folders van de winkels in je buurt.


Sponsoring

Kan SPA® mijn evenement sponsoren?

Is het mogelijk samen te werken of een partnerschap aan te gaan?

Voortaan werken we met een onlinetool om alle aanvragen efficiënt te kunnen verwerken. Registreer je aanvraag en je gegevens via deze link: https://spa.optimytool.com/fr

Ik ben een student. In het kader van een groepsproject willen we het bedrijf contacteren voor informatie. Wie kan ik contacteren?

Gebruik ons contactformulier via deze link.

Waar zijn de producten te koop?

Kan ik via deze website producten van SPA® bestellen?

Nee, dat kan niet rechtstreeks via spa.be. Maar we hebben wel een tool geïntegreerd op onze site waarmee je via verschillende webshops je favoriete producten kan bestellen.


Hoe ga je te werk? Klik op deze link. Je ziet meteen waar het product verkrijgbaar is, waarna je online kan bestellen.


Daarnaast zijn de producten van SPA® natuurlijk ook verkrijgbaar in de meeste supermarkten, drankenwinkels én in de horeca.

Waar kan ik glazen van SPA® kopen?

Onze SPA®-glazen worden helaas niet aan particulieren verkocht. Ze zijn beschikbaar voor de horeca, op de plaatsen waar onze producten verkocht worden.

Af en toe kunnen particulieren wel glazen verzamelen via winkelacties. Lees regelmatig de folders van de verschillende winkels in je buurt.

Onze glazen worden wel verkocht in ons bezoekerscentrum Eaudyssée de Spa.